Suka blog AisyahAzman?

Wednesday, January 13, 2016

Kayap tu apa?


//Assalamualaikum and hi guys\\

Belum terlambat kot nak wish Happy New Year you alls ehehe. 2016 dah? 
Oh My Allah! Aku masih belum berubah uwaaaaaaaaaa.
Selama ni aku busy, harini baru free wey. 

Jemah, minah, jah, senah, esah and sesiapa je yang baca entry ni, harini aku nak cerita pasal kayap. 
Sebab ada salah seorang daripada family aku baru terkena penyakit ni. Semoga beliau cepat sembuh In Shaa Allah Aamiin. 

Kayap ? Mesti ada yang tertanya-tanya sejenis apakah kayap tu?
makanan? kuih-muih? binatang? nama orang? nama gelaran kau? eh? ekekeke.
Kayap tu nama saintifiknya herpes zoster (orang orang medik/perubatan mesti tahu sangat pasal penyakit ni)
Punca penyakit ni disebabkan oleh virus varicella zoster (VZV) yang menyebabkan ruam pada permukaan kulit and sangatlah pedih wey! Lepastu mesti rasa macam errrr nak buang je kulit engko yang terkena virus tu.

Kayap ni banyak jenis tau.
Aku listkan sikit ea?
1) Kayap ular
2) Kayap api
3) Kayap tompok
4) Kayap selendar
5) Kayap harimau
6) Kayap bersambung (ada orang kata kalau dia keliling pinggang, boleh meninggal)

Ok nak bagitau sikit apa simptom-simptom terkena penyakit ni.
Kalau virus ni menular dalam badan, korang mesti rasa nak demam, lepastu tekak rasa loya, lepastu pening-pening, lepastu nanti badan korang akan dijangkiti ruam panas, badan pun rasa agak sengal-sengal dan masatu, selera makan memang dah lari jauh dah.
Ada yang taktau pesen kayap ni macammana. Kayap ni akan keluar macam gelembung air pada bahagian tertentu kat badan.
Senang cerita, dia akan keluar macam ruam yang memang berterusan punya. Tak berhenti ruam tu.
Ada kes yang sampai keluar darah tapi tu tak semua orang yang kena.
And the important thing, sakit memang saaaaaakit!
Alhamdulillah aku tak pernah kena tapi bila aku tengok ada sorang ahli keluarga aku yang terkena, rasa sedih sangat beb! Nauzubillahi min zaalik!

Aku pernah terbaca kat macam macam blog yang virus macamni biasa jadi pada orang yang lebih dewasa and yang semakin tua.
Bahaya kan? Kesian kan? hmm.

Masa family member aku terkena kayap tu, aku terfikir mungkin Allah nak ampunkan dosa beliau.
Allah bagi ujian macamtu sebab orang tu mampu sangat untuk hadapi.

Buat sesiapa yang pernah kena penyakit ni, percayalah, Allah uji sebab Allah sayang.
Allah rindu doa kita. Allah nak kita laaaaaaagi dekatkan diri pada DIA.
Allah takkan bagi ujian kalau akak/abang/awak takmampu.

Aku salute sebab korang tabah dan cekal serta sabar *maksudnya sama je kan weyy! T___T
Alhamdulillah family member aku yang terkena penyakit tu dah semakin sembuh.
Aku sedih bila tengok beliau terpaksa tahan mata bila nak nak tidur. Sebab pedihnya rasa tu akan menyebabkan kau mandi tak basah, makan tak kenyang, tidur sememangnya serius takkan semudah ABCDEFGH bla bla bla bla.

Aku ni serius betul cerita pasal kayap. Dah tiba hujung hujung entry ni, aku rasa kayap dengan ketayap tu macam lebih kurang.
Ketayap oh ketayap!
Lapar pulek.




Cukuplah aku copet duagambar je dari google. aku taknak letak gambar contoh kayap banyakbanyak. Kang lari selera aku nak makan kuih ketayap. Kalau kau nak tengok lebihlebih, kau google ok? 
Aku tak setabah kau ekekekeke.

Nah aku belanja kuih ketayap, gambor ni pun aku amek kat google image beb! Bagi engkorang yang dok terpinga pinga pemende alah nya kuih ketayap, ha tu ha atas tu! 
Siapa yang taksuka kuih ni, rugi wey walau 1001 tahun kau di duniya ops gurau. 

Ok dapat tak ilmu baru harini? Aku pun banyak je google google sebab nak tahu pasal kayap bla bla bla bla.
Sekian dari Cik AisyahAzman. esok lusa dah jadi Puan. So saje memanfaatkan gelaran "CIK" buat masa ni haaaa haaaa haa.

With love,
AisyahAzman

No comments:

Post a Comment

komen sini thanks dearies:)