Suka blog AisyahAzman?

Thursday, January 14, 2016

Sejenis confuse yang meng-konfiuskan oi!

//Assalamualaikum and hi guys\\

Kekeliruan yang mengelirukan.
Kusut wey kusut. Pening wey pening! Loya wey loya! Mual-mual pulak aduh. *peh gaya memang gaya macam ibu mengandung lagaknya lol*
Aku punya keliru punya keliru punya keliru sampai rasa nak demam beriya betul, sampai lupa yang DIA mampu hilangkan segala kekeliruan aku. Hm pitam. 

Ok.
Right now, i'm officially a student of ''Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)''. 
Ada kisah sebenornya sebelum aku sambung belajar ni. Memang agak hampeh jugeklah kot. 

11 Ogos 2015, aku dapat result UPU. Alhamdulillah, bla bla bla bla Kaunseling dengan Kepujian Universiti Sains Islam Malaysia (takperlu kot aku nak cakap diploma ke degree ke master ke phD ke takpenting le hehhh). 

Awalnya, aku takpernah terfikir nak sambung belajar. Cukuplah sekadar aku STPM, then aku memang nekad nak cari kerja nak duduk rumah jaga mak abah. Serius. 
Since aku lahir, mak sedare and pak sedare yang jaga aku (maklong n paklong tapi aku panggil dorang mak abah). 
Masa mak kandung aku bersalinkan aku dulu, ekonomi memang terlampau menyedihkan. 
Dan kebetulan, pak sedare aku belum ada rizqy zuriat masa tu. 
ha mak bapak kandung pun aku panggil "mak abah" jugek lepastu mak sedare pak sedare ponnnn aku panggil "mak abah" jugek. get it?
Heh, harap ko repeat pencerahan aku tu duatiga kali sebelum kau konfius dan rasa nak hantuk kepala kat gate rumah ko.
k tu information je. 

Aku taknak sambung belajar sebab nak jaga abah (pak sedare) yang dah uzur (umur 80 tahun), so kau dapat agak kan tahap keuzuran beliau macammana. Lepastu abah ada penyakit Alzheimer (bahasa kasar nyanyuk bahasa halus hilang ingatan bila semakin tua dan uzur).  
Mak (mak sedare) sorangsorang je jaga abah. Dan dorang ada tiga orang anak angkat termasuk aku. 
Sorang meninggal, sorang kerja jauh dan sorang lagi aku yang solehah dan sopan dan lemah longlai pulek nak puji diri sendiri ni lol haha.

Well, kita hanya mampu merancang right? Sumpah aku terkedu bila apa yang aku harapkan (nekad taknak sambung belajar), tapi Allah anugerahkan aku sebaliknya. 
Aku keliru. Aku sedih. Aku gembira? eh aku taktahu apa aku rasa masatu.

Engko tahu tak esoknya hari last confirmation sama ada kau nak reject or accept tawaran U, harini aku baru terbuka hati nak terima. Peh harapnya nanti kalau aada orang datang lamar aku, takdelah lambat benor keputusan aku. Matilahnak! 
Tu pun puas aku fikir and ikhtiar.

2 September aku dah kena daftar, seminggu sebelum tu aku boleh watlek watcool watpeace je macam takde pape. 
Preparation? Harommmmm memang lagi le zero. 

5 hari sebelum daftar USIM. baru aku rasa ada kekuatan yang memaksa aku untuk teruskan. Teruskan apa? Ye belajor le takkan teruskan rileks je adoi aje gila engko. 
Heh, pesen aku memang manusia yang peng-kalut (lantak apa aku broken tatabahasa) haha. 
Sehari sebelum pergi, aku baru nak listkan barang barang keperluan, dan petang tu baru aku pergi cari barang. Wey engko rasa tak apa aku rasa? Aku rasa penyesalan beb! Dasar manusia suka buat kerja last minute betul minah ni! hahahaha. Jangan jadi seperti Aisyah. 

Walaupun konon-kononnya ada ''kekuatan'' yang menguatkan aku, tapi sebenarnya aku masih berharap yang mak (mak sedare) akan buka mulut cakap gini "dek, takyah pergilah. jaga abah je, lepastu kerja." fuuuu bagaikan pelangi menyinari hari beb! tapi itu semua auta belaka. 
Sebab apa? Sebab faktanya, mak kandung and mak(mak sedare) aku kata gini "belajarlah dek. ilmu tu takkan habis. Doakan abah baikbaik saje. Allah kan ada. kejar cita-cita. Abah mesti bangga kalau dia tahu apa yang jadi sekarang ni" k tisu mana tisu, taknampak ke skrin ni penuh air? kehkeh. 

Dan abah kandung aku? Lagilah kuat dorongan beliau suruh aku belajar. 
Sahabat sahabat aku? Lagilah! Dorang punya semangat tu fuh berkobar kobar gila-gila terharu iols terharu!
Jutaan terimakasih pada semua individu yang sungguh-sungguh support aku dari belakang sana sini situ, tepi kanan, tepi kiri, depan ha semua lah. Aku takdapat balas budi kalian semua! aaaaaaa.

Semua orang support aku Alhamdulillah. ko rasa sebab apa? Sebab semua orang tahu bahawasanya memang dari sekolah menengah aku ni addict benor dengan bidang kaunseling beb. 
Almaklum, budak baik saaaaaaangat memang gini, selalu keluar masuk bilik kaunseling dan dikaunselingkan kemudian berazam untuk meng-kaunselingkan orang lain. haha. ko rasa satu dendam atau cita-cita. choi ekekeke. 

Abah (pak sedare) aku pulak? Hm, aku takkuat nak tinggalkan beliau. Sebab aku terlampau sayangkan beliau. 
Mungkin sesiapa yang pernah menjaga seorang atok/pakcik/bapa and ahli keluarga terutamanya warga emas yang ada alzheimer, dorang akan faham apa aku rasa. 

Aku minta petunjuk daripada Allah dan DIA datangkan jawapan yang sungguh memuaskan. 
Aku yakin yang DIA akan lindungi semua orang yang aku sayang sepanjang ketiadaan aku (aku taktau pehal dengan aku ayat dramatis benor).

Usaha. 
Doa. 
Tawakkaltu 'alallah.

Dan akhirnya aku di sini. USIM. tempat aku belajar untuk menggali ilmu yang tidak berpenghujung dan cuba "memberi" kepada generasi akan datang. 
Bukan tempat aku belajar untuk dapatkan kerja yang gah. Tidak sama sekali. 

Akan datang aku akan share serba sedikit tentang Alzheimer dan bla bla bla bla dengan ringkas dan padat serta sendat eh ko pehal jari taip ikut hati benor ni. 

Sekian. Kalau rajin, aku sambung nanti. Nanti ah.


With love,
AisyahAzman

No comments:

Post a Comment

komen sini thanks dearies:)